Stages/Vacatures

Actuele stagesinterns

  • Foundation Max van der Stoel
  • Educatie en publieksbegeleiding museum Boijmans van Beuningen
  • Oneindig Noord-Holland
  • Nederlandse ambassade in Algiers, Algerije
  • Nederlandse ambassade in Canberra, Australië
  • Amsterdam Museum
  • Project management stagair(e) Vox-Pop
  • Studio Louter
  • Stage Droog Archief
  • Nationaal Opera en Ballet
  • Vesting Museum

Actuele vacatures

  • Public affairs en informatiemanagement
  • Amsterdamse architectuurprijs (Kunstgeschiedenis)
  • YESS International Consultants
  • Historisch Nieuwsblad
  • ASVA
  • College Club Research
  • Hôtes Culture
  • JOBLIFT

  • Foundation Max van der Stoel (democratisering buurlanden EU)

De Foundation Max van der Stoel, in samenwerking met het European Forum for Democracy and Solidarity en Building Change, zoekt drie stagiair(e)s

De Foundation Max van der Stoel zet zich in voor democratisering in de buurlanden van de EU, een eerlijker Nederlands en EU-beleid ten aanzien van ontwikkelingslanden en we stimuleren het publieke debat over deze thema’s in Nederland.

Daarnaast verzorgt de FMS het secretariaat van het European Forum for Democracy and Solidarity, een platform voor samenwerking tussen sociaaldemocratische partijen en stichtingen binnen en buiten de EU. Ook werkt de FMS samen met Partos en Woord en Daad onder de naam ‘Building Change’ aan een eerlijke en ambitieuze implementatie van de Sustainable Development Goals (SDG’s) in Nederland.

Profiel stagiair(e) De stagiair gaat werken in een internationale, politieke omgeving. We verwachten daarom dat je een goed politiek gevoel hebt en een open, communicatieve houding. Je bent in staat om efficiënt informatie te vergaren en deze, ook onder tijdsdruk, helder te verwoorden. Een goede beheersing van het Engels en organiserend vermogen zijn absoluut noodzakelijk. Verder ben je vaardig met het schrijven van (nieuws)artikelen en in staat om zelfstandig te werken.

We zijn op zoek naar 3 stagiair(e)s voor de volgende activiteiten (1 per activiteit):

1) Democratisering Je bent verantwoordelijk voor: – het schrijven en/of updaten van één of meerdere country updates op de website van het European Forum; – het mede samenstellen van de tweewekelijkse Newsflash van het European Forum alsook het bijhouden van de website van het European Forum; – daarnaast kan je gevraagd worden mee te helpen bij het organiseren van een buitenlandse activiteit van de FMS of een van de FMS activiteiten in Nederland; – ten slotte zullen er bijkomende administratieve taken van je gevraagd worden, zoals het notuleren van (internationale) vergaderingen. Het spreekt voor zich dat je geïnteresseerd bent in democratisering en internationale samenwerking, de sociaaldemocratie en de regio’s waar wij actief zijn (Oost-Europa, de Balkan, het Midden Oosten en Noord Afrika).

2) Migratie, duurzame ontwikkeling en beleid Je bent verantwoordelijk voor: – het meehelpen aan het FMS onderzoek naar push factoren van migratie in Afrika; – het, op zelfstandige wijze, assisteren bij de SDG-lobby richting de Tweede Kamer en beleidsmedewerkers; – het bijhouden van actuele ontwikkelingen op diverse thema’s zoals handel, migratie, en duurzaamheid en het signaleren van politieke momenten voor beleidsbeïnvloeding; – het tot stand brengen van handvatten voor politieke actie en het mobiliseren van het maatschappelijk middenveld rondom de verschillende onderwerpen die de SDG’s omvatten; – ook help je mee met het genereren van zichtbaarheid van onze acties, door social media pagina’s regelmatig te updaten en zowel Nederlands- als Engelstalige nieuwsupdates en artikelen te schrijven over met name migratie en beleid rondom de SDG’s. Bij deze stage is kennis en interesse in Nederlandse politiek en internationale samenwerking noodzakelijk, en is het van belang dat de SDG’s je nauw aan het hart liggen.

3) Communicatie en evenementen Je bent verantwoordelijk voor: – het organiseren van één a twee politieke cafés (of andere evenementen) in samenwerking met de verantwoordelijke projectmanager, onder andere door mede de insteek te bepalen, te zoeken naar geschikte partners en sprekers, draaiboeken te maken en te helpen bij de promotie van het event; – het bijhouden van de social media kanalen van de FMS zoals Facebook, Twitter en Instagram; – het schrijven van nieuwsartikelen over internationale onderwerpen waar de FMS zich mee bezig houdt; – het redigeren en versturen van de maandelijkse FMS nieuwsbrief. We zoeken bij voorkeur iemand met een goed gevoel voor de organisatie van evenementen en alles wat daarbij komt kijken.

Stageperiode en vergoeding De stageperiode loopt van 3 september 2018 tot en met 31 januari 2019. Je werkt vier dagen in de  week (28 uur per week) op ons kantoor in Den Haag. De stagevergoeding bedraagt €375,- per maand, mits je staat ingeschreven bij een Nederlandse hoger onderwijsinstelling. Anders geldt een (lagere) vrijwilligersvergoeding.

Solliciteren?
Mail voor de stages “Democratisering” (1) en “Communicatie en evenementen” (3) je motivatiebrief met CV uiterlijk maandag 11 juni 2018 naar: dtadic@foundationmaxvanderstoel.nl. Voor de stage “Migratie, duurzame ontwikkeling en beleid” (2) kan je jouw motivatiebrief, ook uiterlijk 11 juni 2018, sturen naar: rvdriel@foundationmaxvanderstoel.nl. Voor meer informatie kun je ook bellen met 020– 5512 280. Zie ook de websites: www.foundationmaxvanderstoel.nl, www.europeanforum.net en www.partos.nl/building-change.

Sollicitatiegesprekken vinden (onder voorbehoud) plaats in de week van 18 juni 2018 op ons kantoor in Den Haag.


  • Educatie en publieksbegeleiding museum Boijmans van Beuningen

Werkervaringsplek Educatie en publieksbegeleiding Museum Boijmans Van Beuningen
Museum Boijmans Van Beuningen is een museum met collecties van wereldniveau. Het beheert topverzamelingen op het gebied van oude kunst, prenten en tekeningen, moderne en hedendaagse kunst en kunstnijverheid en design, in totaal ruim 145.000 objecten. De collectie werken op papier is de meest omvangrijke verzameling en is van internationale kwaliteit. Naast de vaste presentatie, organiseert het museum jaarlijks ca. 25 tijdelijke tentoonstellingen en vele uiteenlopende publieksactiviteiten. Het museum trekt jaarlijks meer dan 300.000 bezoekers. Veel aandacht gaat uit naar het inhoudelijk informeren en actief betrekken van uiteenlopende publieksgroepen: van peuters tot senioren, van leek tot (semi-) professional. Hiertoe ontwikkelt de afdeling Educatie en publieksbegeleiding publieksteksten, video, tours, workshops, de museumnacht, lesprogramma’s, meet & greets en nog veel meer.
Ter versterking van de afdeling Educatie en publieksbegeleiding bieden wij voor de zomer een:
Werkervaringsplek (digitale) publieksbegeleiding – Minimaal 3 maanden (juni/juli/augustus) – startdatum bij voorkeur 1 juni 2018 – 24-32 uur per week – duur en uren in overleg
Naast tekstbordjes en zaalteksten, produceert het museum ook video’s, multimediatour, apps en online content om het publiek te begeleiden tijdens, vooraf, achteraf of los van een bezoek aan het museum. Het internet is voor musea een plek waar het publiek informatie zoekt over collectiestukken, kunstenaars of stromingen. Het museum heeft daarvoor de afgelopen jaren een aantal online platforms ontwikkeld. Het museum voedt het internet zo met rijke informatie voor zowel kenners als geïnteresseerde leken, om zo een plek te creëren waar individuele bezoekers hun bezoek voorbereiden, een leerkracht lesstof vindt en een onderzoeker relevante data verzamelt.
Functieomschrijving: Achter de schermen wordt in het museum gewerkt aan de voorbereidingen van het najaarsprogramma 2018, waaronder de tentoonstellingen Pure Rubens en Boijmans in de oorlog. Voor al deze tentoonstellingen wordt publieksbegeleiding op maat gemaakt, zowel in de zalen als in de online omgeving van het museum. Tijdens deze werkervaringsperiode zal je je daarom vooral richten op: – Meeschrijven aan publieksteksten, audiotours en een website bij deze tentoonstellingen. – Hulp en inbreng bij de verdere ontwikkeling en productie van deze onderdelen. – Het samenstellen redactionele content voor de site: het geschikt maken van bestaande teksten voor online publicatie, het schrijven van nieuwe thematische pagina’s, het evalueren van bestaande content, het invoeren van data in de web-omgeving.

– Het koppelen van nieuwe en bestaande content aan andere webplatforms. – Het (mede) uitvoeren van doelgroeponderzoek, enquêtes en tests m.b.t. onze online, digitale en gedrukte publieksbegeleiding. – Algemene ondersteuning van de afdeling, in het bijzonder de multimediaproductie en (digitale) publieksbegeleiding. Wij zoeken: Een enthousiaste student kunstgeschiedenis of cultuurgeschiedenis, of reeds afgestudeerde kunst/cultuurhistoricus, die goed kan schrijven, de Nederlandse (en bij voorkeur ook de Engelse) taal uitstekend beheerst, nauwkeurig is, en in staat is publieksgericht te denken. Gedegen kunsthistorische kennis is een vereiste. De stagiair is flexibel inzetbaar, kan goed werken onder (tijds)druk en voelt zich prettig in een team.
Een korte schrijfopdracht is onderdeel van de selectieprocedure.
Wat bieden wij? Wij bieden een afwisselende werkervaringsplek in een inspirerende werkomgeving in een vooraanstaand kunstmuseum. Je krijgt een eigen begeleider op de afdeling, maar maakt deel uit van de afdeling als geheel. Onderdeel van de werkervaringsperiode is dan ook de algehele ondersteuning van de afdeling, deelname aan afdelingsvergaderingen, bijdragen aan openingen en evenementen, etc. Dit maakt dat je een goed beeld krijgen van de verschillende aspecten van het werk als museumeducator en kennis maakt met de verschillende afdelingen van een museum. Een vergoeding is niet beschikbaar.
Om een indruk te krijgen van onze activiteiten, zie onze educatieblog: https://www.boijmans.nl/nieuws/category/educatie
Geïnteresseerd? Stuur dan vóór 14 mei 2018 een sollicitatiebrief met CV naar Sophie Heijkoop: heijkoop@boijmans.nl


  • Oneindig Noord-Holland

Ben je op zoek naar een stage waarin je alles leert over het schrijven van goede online teksten? Heb je gevoel voor taal en een vlotte, foutloze pen? Help jij onze website en social media strategie te verbeteren? Wij zijn op zoek naar een stagiair die affiniteit heeft met geschiedenis en vier dagen per week de redactie van Stichting Oneindig Noord-Holland wil komen versterken.

FUNCTIEOMSCHRIJVING
Bij Oneindig Noord-Holland word je lid van ons kleine team. Je helpt ons met de praktische uitvoering van onze beleidsvisie. Hierin staan de volgende actielijnen centraal:

1. Het verzamelen van verhalen die horen bij het erfgoed van de provincie Noord-Holland. Oneindig Noord-Holland doet dit in opdracht van verschillende partijen in Noord-Holland die er baat bij hebben dat er meer kennis bestaat over Noord-Hollands erfgoed
2. Het verbinden van partners en partijen over de grenzen van instellingen en erfgoedcollecties heen met behulp van publieksprojecten. Zo worden organisaties die behoefte hebben aan kennis, verbonden aan partijen die deze kennis voorhanden hebben.
3. Delen van kennis, verhalen, diensten en producten. Oneindig Noord-Holland wil zoveel mogelijk kennis over erfgoed doorgeven aan organisaties die hier profijt van hebben, bijvoorbeeld in de vorm van achtergrondverhalen, foto- en filmbeelden rond een thema, object of persoon.

In de praktijk ben je veel bezig met het schrijven van artikelen en het doen van onderzoek naar uiteenlopende onderwerpen en thema’s. Daarnaast betrekken we je graag bij de social media- en algemene communicatiestrategie. We leren je teksten te redigeren en verbeteren om zo de kwaliteit van de website en de producten van Oneindig Noord-Holland te waarborgen. Daarnaast help je ons vooral met de uitvoering van de projecten die plaatsvinden tijdens je stage.

VAARDIGHEDEN

  • Schrijven
  • Samenwerken in een heel hecht team
  • Planmatig en gestructureerd werken
  • Organiseren
  • Omgaan met deadlines
  • Klantgericht
  • Flexibele werkhouding
  • ProactiefFUNCTIE-EISEN
    Derde- of vierdejaarsstudent

 Opleiding:

  • WO-studie op het gebied van geesteswetenschappen met een voorkeur voor geschiedenis of erfgoed
  • Perfecte beheersing van de Nederlandse taal in woord en geschrift
  • Eigen laptop ter beschikkingBEDRIJFSPROFIEL
    Oneindig Noord-Holland is een netwerkorganisatie die zich inzet ten behoeve van organisaties in Noord-Holland om het erfgoed dat de provincie rijk is op een betekenisvolle manier over de grenzen van collecties heen te verbinden. Oneindig Noord-Holland faciliteert deze organisaties als contentpartner met kennis, diensten en producten.

    We werken graag samen met verschillende partners in het veld en creëren zoveel mogelijk samenwerking. We profileren ons bij uitstek als een partner en niet als een concurrent. Via het digitale platform onh.nl bereiken we zoveel mogelijk publiek om het erfgoed van onze partnerorganisaties over het voetlicht te brengen.

    Onze belangrijkste partner is de Provincie Noord-Holland. Daarnaast werken we samen met partijen uit de educatieve sector, gemeenten, bibliotheken, musea, archieven en toeristische instellingen in de provincie.

    We bieden een stagevergoeding. De standplaats is Haarlem. Er is geen reiskostenvergoeding.

    INTERESSE?

    Je kunt je motivatiebrief, curriculum vitae of eventuele vragen richten tot Eva Bleeker, e.bleeker@onh.nl of +31615953854.


  • Nederlandse ambassade in Algiers

    Algerije is niet alleen het grootste land van Afrika en belangrijke olie- en gasleverancier aan Europa, het is ook de vierde economie van Afrika, een belangrijke regionale speler in zowel de Arabische wereld als de Sahel, een stabiel land in een verder woelig gebied en een van de grootste Nederlandse handelspartners in de MENA-regio.
    Daarnaast een steeds belangrijkere partner voor samenwerking op terreinen als migratie en strijd tegen terrorisme. Daarom worden sinds 2014 de betrekkingen tussen Nederland en Algerije geïntensiveerd. Wat onder meer betekent dat er regelmatig ontmoetingen plaatsvinden tussen Algerijnse en Nederlandse bewindspersonen en ambtenaren. Het Nederlandse bedrijfsleven heeft interesse in zaken doen met Algerije met haar grote binnenlandse markt van 40 miljoen inwoners.

    De ambassade Algiers, een middelgrote post op relatief korte afstand van Nederland, heeft dan ook een boeiend takenpakket op economisch, politiek en consulair gebied. De ambassade zet in op een intensivering van de handelsrelatie, via inzet van bezoeken over en weer van bedrijven en overheden, het deelnemen aan beurzen en het schrijven van rapportages over economische ontwikkelingen. Doel is de economische presentie en het marktaandeel van Nederland in Algerije te vergroten.

    Algiers is een mooie stad aan de Middellandse Zee met een rijk verleden. De veiligheidssituatie is de afgelopen jaren sterk verbeterd en je kunt je in Algiers, met inachtneming van een dosis gezond verstand, vrij bewegen en naar het strand gaan. De omgeving van Algiers heeft ook veel te bieden qua landschappen en historische bezienswaardigheden w.o. fraaie Romeinse ruïnes.
    Ook andere grote steden in het Noorden (w.o. Oran, Constantine, Annaba) zijn veilig te bezoeken. Wel dient rekening gehouden worden met het Nederlandse reisadvies.

    Stageomschrijving

    Als stagiair ga je voor de ambassade werken bij de EA/LNV-afdeling die valt onder de afdeling Beleid van de post. Dat wil zeggen dat je aan de slag gaat met a) economische, landbouw en natuur zaken b) evenementen, projecten en beurzen en 3) communicatie & sociale media. Je zal o.a. de volgende taken verrichten:

    EA/LNV: het ondersteunen van bedrijven die de Algerijnse markt op willen, bijhouden van gegevens en statistieken over Nederlandse handel in Algerije. Meeschrijven aan rapportages op deze onderwerpen. Voorbereiden van handelsbezoeken uit en naar Nederland. Dit gebeurt ook in samenwerking met de LNV-attaché in Rabat.

    Evenementen, projecten en beurzen: het opzetten van een aantal commerciële evenementen, ook in nauwe samenwerking met de collega’s van de politieke en culturele afdeling. NL neemt deel aan een aantal beurzen in Algerije om NL in de topsectoren, landbouw, infrastructuur, watertechnologie, maritiem, klimaat, afvalverwerking en duurzame energie op de kaart te zetten.

    Communicatie & sociale media: samen met het hele ambassade team de zichtbaarheid van Nederland vergroten; informatie over Nederland leveren voor en het beheren van de bestaande Facebookpagina, uitbreiden van het Linkedin account en opzetten twitter account.

    Profiel van de stagiair(e)

    • Goede beheersing van de Franse taal is absoluut noodzakelijk, aangezien al het werk op de ambassade in het Frans gebeurt. Tenminste op B2 niveau, bij grote voorkeur C1. Kennis van Arabisch is een pre maar niet noodzakelijk.
    • Affiniteit met het opzetten van evenementen en hands on mentaliteit.
    • Interesse in macro-economische, handelsbevordering & communicatiewerkzaamheden.
    • Bij voorkeur wordt gekeken naar een kandidaat die ervaring heeft op één van de onderwerpen van de Topsectoren: landbouw, infrastructuur, watertechnologie, maritiem, klimaat, afvalverwerking en duurzame energie.
    • Nieuwsgierigheid naar de woelige regio Noord-Afrika en het grootste land van Afrika en de vierde economie van Afrika in het bijzonder.
    • Je hebt een sterk cultureel aanpassingsvermogen en ruim voldoende sociale sensitiviteit en je bent stressbestendig.
    • Bereidheid om te werken in een omgeving die:
      • Langzamer gaat dan je gewend bent wat betreft werkprocessen & bureaucratie.
      • Beroep doet op je vasthoudendheid en creativiteit bij het zoeken naar oplossingen.

    Wat bieden wij

    • Een uitdagende leeromgeving in een regio van de wereld volop in de aandacht.
    • Verzekerde steile leercurve over het grootste land van Afrika, het geboorteland van Albert Camus & de ouders van Zinédine Zidane en de grootste importeur van Nederlandse pootaardappelen.
    • Ondersteuning bij vinden woonruimte.

    Voorwaarden en vergoedingen

    Algemene voorwaarden en vergoedingen kun je vinden op deze site.

    Meer weten en/of solliciteren

    Daniël Stork, ALG-EA@minbuza.nl, +213 21 922829

    De deadline van reageren is 29-04-2018


  • Nederlandse ambassade in Canberra, AustraliëDe ambassade biedt de mogelijkheid om 6 maanden, van 1 augustus 2018 tot en met 31 januari 2019, stage te lopen bij de Afdeling Culturele Zaken en Publieksdiplomatie.Geïnteresseerden kunnen tot en met 1 mei 2018 reageren.De vacature is ook online te bekijken via de volgende link.

  • Amsterdam Museum – Marketing & Communicatie

Gezocht: stagiair(e) op de afdeling Marketing & Communicatie van het Amsterdam Museum

HBO/WO niveau
Minimaal 24 uur per week voor een periode van drie maanden Ingang: in overleg

De afdeling Marketing & Communicatie van het Amsterdam Museum verzorgt het commercieel beleid en uitvoering ervan voor 4 musea: het Amsterdam Museum, Museum Willet-Holthuysen, het Cromhouthuis / Bijbels Museum en Museum Ons’ Lieve Heer op Solder.
De afdeling Marketing & Communicatie bestaat uit 7 vaste krachten en vertegenwoordigt diverse vakgebieden zoals marketing, sales, communicatie en pers. Als stagiair op de afdeling marketing en communicatie ondersteun je de gehele afdeling.

Functie-inhoud

  • Je hebt HBO/WO werk- en denkniveau (marketing & communicatie, media & cultuur, communicatiewetenschap, (kunst)geschiedenis);
  • Praktische taken uitvoeren zoals telefoon opnemen en mailbox bijhouden.Wij vragen…
  • Ondersteuning bij saleswerkzaamheden;
  • Ondersteunen in opzet en uitvoering van persbeleid;
  • Schrijven en redigeren van teksten voor website, nieuwsbrieven, etc.;
  • Ondersteunen in opzet en uitvoering van marketingcommunicatiecampagnes;
  • Je beschikt over uitstekende sociale en representatieve vaardigheden;
  • Je hebt goede mondelinge en schriftelijke vaardigheden in het Nederlands;
  • Je hebt kennis van Microsoft Excel en Word;
  • Je beschikt over onderzoeksvaardigheden;
  • Je bent resultaatgericht, zelfstandig, flexibel, creatief en proactief; • Affiniteit met de culturele sector.

Wij bieden…Een dynamische werkplek met veel zelfstandigheid waar ruimte is om jezelf te ontwikkelen en ervaring op te doen. Aanvang van de stage is in overleg voor een periode van drie maanden (of meer), waarbij je minimaal 24 uur per week als stagiair werkzaam bent. Je ontvangt een ruime stagevergoeding, afhankelijk van je leeftijd.

Solliciteren?Wil je in aanmerking komen voor deze stage bij het Amsterdam Museum? Stuur dan je motivatie en curriculum vitae naar Loes Wijnstekers via communicatie@amsterdammuseum.nl


  • Vacature/werkervaringsplek project management stagiair(e) (à 16/24 u)

VOX-POP is op zoek naar een zelfstandige, creatieve Project Management stagiair(e). Binnen deze stage ben je samen met de Project Manager & Hoofd Programmering verantwoordelijk voor het selecteren, uitwerken en begeleiden van de tentoonstellingen, debatten, lezingen, filmvertoningen, performances en symposia in de VOX-POP ruimte. Je maakt de productieplanning, houdt deze in de gaten en stuurt bij. Je denkt creatief mee bij de uitwerking van de projecten en je bent een organisatorisch wonder. Jij ziet geen problemen maar enkel uitdagingen en het kost je geen moeite je hoofd koel te houden te midden van de storm. Met andere woorden: wij kunnen niet zonder jou!

Wat zijn de taken? * Onderhouden van contact met aanvragers * Ontwikkelen, monitoren en bijsturen van de planning * Verantwoordelijkheid dragen voor de organisatie en productie van evenementen * Inhoudelijk meedenken over ontwikkeling van de programmering * Zoeken naar nieuwe samenwerkingsverbanden * Ondersteunen van de marketing & communicatie stagiair(e)

Wie ben jij?Jouw hart gaat sneller kloppen van co-creatie, non-profitculturele evenementen, het toegankelijk maken van wetenschappelijk onderzoek en uiteraard de geesteswetenschappen! Je volgt een HBO/WO opleiding; bijvoorbeeld een geesteswetenschappelijke studie, iets met communicatie of de Reinwardt Academie. You like, no… LOVE people. Je kunt zelfstandig werken, hebt een hands-on mentaliteit en kunt out-of-the-box denken. Jij wilt meebouwen aan de visie en ontwikkeling van een creatief project en hebt geen 9-5 mentaliteit. Je hebt ervaring in het organiseren van evenemente (pre) en bent bij voorkeur woonachtig in Amsterdam.

Wat bieden wij? Een informele sfeer en werkomgeving. Een plek binnen een jong & enthousiast team. Een grote zelfstandigheid/verantwoordelijkheid binnen een creatiefproject. Elke dag inspirerende evenementen en een stagevergoeding.

Interesse? Ben je minimaal 5/6 maanden beschikbaar voor 2-3 dagen per week? Stuur je motivatie en CV naar m.k.rijsdijk@uva.nl


  • Vacature/ Stage Droog Archief op orde!

(40 uur per week, minimaal 3 maanden)In 1993, tijdens de internationale meubelbeurs Salone del Mobile in Milaan, presenteerden Gijs Bakker en Renny Ramakers onder de noemer ‘Droog’ werk van een nieuwe generatie Nederlandse ontwerpers. Met deze presentatie kreeg Droog direct internationale faam. Droog is over de jaren heen synoniem geworden met Dutch Design. In de 25 jaar van haar bestaan heeft Droog niet alleen een groot aantal producten ontwikkeld en gepresenteerd, maar Droog heeft vooral ook tal van thematische projecten geïnitieerd, zowel in samenwerking met internationale bedrijven en instellingen als op eigen initiatief.

Droog heeft het haar hoofdkantoor (shop, café en hotel) op de Staalstraat Amsterdam. In 2018 bestaat Droog 25 jaar en dit is aanleiding voor tal van activiteiten zoals bijvoorbeeld een publicatie. Het archief van Droog is een belangrijke bron hiervoor. Het archief van Droog is na 2004 niet goed bijgehouden. Daarom wensen wij met grote prioriteit het archief van Droog op orde te krijgen.

Daarom zoeken we per direct minimaal 2 studenten/ net afgestudeerden, om in het kader van een (werk-) stage of onderzoeksproject met het Droog archief aan de slag te gaan.

Wij zoeken kandidaten:

  • met interesse en kennis op het gebied van (bedrijfs-)archieven
  • die zelfstandig en verantwoordelijk opereren (plan van aanpak, werkverdeling, initiatief, pro-actief)
  • die goed kunnen samenwerken
  • met affiniteit voor conceptuele kunst en vormgeving
  • met goede mondelinge en schriftelijke communicatieve vaardigheden
  • met beheersing van Engels/ Nederlands
  • precies en zorgvuldig
  • die in het kader van de werkzaamheden ook (externe) betrokkenen spreken
  • met doorzettingsvermogen en uithoudingsvermogen

Wij bieden:

  • een bijzondere, inspirerende werkomgeving in het centrum van Amsterdam met leuke collega’s
  • intensieve samenwerking met collega’s en Renny Ramakers
  • een bijzondere ervaring die gaat bijdragen aan tal van activiteiten en een publicatie
  • naamsvermelding en credits voor het gedane werk
  • stagevergoeding student: 185 EUR per maand/ vergoeding afgestudeerden: 500 EUR per maand

Interesse? Vragen? Neem contact op met Wendel ten Arve, adjunct-directeur bij Droog op wendel@droog.com of 06-28788002.



  • Stage public affairs en informatiemanagementTaakomschrijvingDe stagiair public affairs en informatiemanagement ondersteunt gedurende de stageperiode de adviseurs bij hun dagelijkse werkzaamheden. Hij/zij houdt zich daarnaast bezig met het monitoren van politieke debatten, kranten, internet en andere media. Ook werkt de stagiair mee aan ons digitale informatiesysteem ‘Haagse Kennis’. Tijdens de stage wordt de stagiair begeleid door een van onze adviseurs. In voorkomende gevallen kan de stagiair worden ingezet bij andere werkzaamheden.Functieprofiel–          Volgen van een WO opleiding, bij voorkeur in de laatste fase van de bachelor of master;-          Aantoonbare kennis van politiek, instituties en besluitvormingsprocessen;

    –          Hoge mate van interesse in politieke en maatschappelijke kwesties;

    –          Vaardig met Word, Excel, PowerPoint en social media;

    –          Oog voor kwaliteit, uitstekende mondelinge en schriftelijke uitdrukkingsvaardigheden;

    –          Goede communicatieve vaardigheden, initiatiefrijk, enthousiasme en inzet;

    –          Zowel zelfstandig als in een team goed kunnen functioneren.

    Periode en vergoeding

    Dröge & van Drimmelen zoekt twee stagiairs voor een aaneengesloten periode van vijf maanden voor vijf dagen per week. De stageplaatsen worden aangeboden per 23 juli 2018 en 3 september 2018. Gedurende de stage ontvang je een stagevergoeding van €300,00 per maand. Daarnaast worden eventuele reiskosten vergoed. De stagiair werkt vanuit ons kantoor in Den Haag. In overleg met je opleiding wordt bepaald of de stage in aanmerking komt voor studiepunten.

    Over ons

    Dröge & van Drimmelen is een adviesbureau op het gebied van public affairs en corporate communicatie. Plezier in ons werk, betrokkenheid, enthousiasme en vertrouwen in elkaar vinden wij belangrijk. De kracht van het bureau berust op kwaliteit van medewerkers, die zelf maatschappelijk actief zijn en constant op de hoogte zijn van de laatste ontwikkelingen in het vak en de wereld om hen heen. Onze adviseurs weten hoe de politiek- en bestuurlijke processen werken. Wij helpen de opdrachtgever bij het kernachtig formuleren van een boodschap, adviseren hoe deze strategisch ingezet kan worden en bijdraagt aan duurzame relaties. Wij hebben vestigingen in Den Haag, Brussel en Shanghai.

    Meer weten en/of solliciteren

    Sollicitaties, inclusief motivatiebrief en actueel CV, kunnen worden gericht aan Roderick van Rooijen via r.van.rooijen@dr2.nl. De deadline voor het solliciteren is maandag 21 mei om 09.00 uur, maar een snelle reactie wordt gewaardeerd. Sollicitatiegesprekken vinden spoedig daarna plaats.


  • Stage programmering Amsterdamse Architectuur Prijs 2018 en zomertentoonstelling 

We zijn per januari 2018 op zoek naar een enthousiaste en gemotiveerde stagiair(e) voor de programmering van de Amsterdamse Architectuur Prijs (A.A.P.) 2018 en voor de programmering van de zomertentoonstelling over het fenomeen architectuurcompetities.

Jaarlijks reikt Architectuurcentrum Amsterdam de A.A.P. uit aan een architect en opdrachtgever voor het beste nieuwe gebouw. Met dit evenement willen we de belangrijkste ontwikkelingen in kaart brengen, de waarde van architectuur vieren en een netwerkevenement creëren. In 2017 bestond de A.A.P. tien jaar, was er een extra grote tentoonstelling aan de genomineerden gewijd en werd de prijs uitgereikt in de Bijlmerbajes. In de tentoonstelling ‘Love me Tender’ in de zomer van 2018 willen we inzichtelijk maken welke factoren meespelen in de keuze voor een winnend voorstel, welke partijen en welke factoren van invloed zijn op een competitie-ontwerp, en aan de hand van welke criteria de winnaar wordt geselecteerd.

Wanneer?

Tweede helft collegejaar 2017-2018, start januari 2018 6 maanden 4 dagen per week bij voorkeur, 3 mogelijk in overleg
 
Wat ga je doen?

Mede organiseren jurering, uitreiking en expositie A.A.P. 2018  Meebepalen programma uitreiking A.A.P. 2018  Samen met de communicatiemedewerker het PR & Marketingplan voor de A.A.P. 2018 bepalen en delen hiervan uitvoeren.  Communicatie met architectenbureaus, opdrachtgevers en juryleden voor de A.A.P. 2018  Het mede organiseren van de zomertentoonstelling  Schrijven van teksten en verzamelen van beeldmateriaal voor de zomertentoonstelling  Het helpen bij de inrichting van de zomertentoonstelling  Het maken van redactionele bijdragen voor de website en namens Arcam actief zijn op sociale media.  Algemene kantoorwerkzaamheden ten behoeve van de bedrijfsvoering.


  •  YESS International Consultants: Executive Search Associate

Op zoek naar een startersfunctie waarin je snel leert hoe de arbeidsmarkt in elkaar steekt? Wil je onderzoeken welk functiegebied en welke sector het beste aansluiten bij je professionele interesses? YESS is dé ideale start van je carrière om de arbeidsmarkt en het bedrijfsleven goed te leren kennen.

De organisatie
YESS International Consultants is, als spin-off van Egon Zehnder, al bijna 30 jaar succesvol actief op het gebied van executive search en leadership development. YESS werkt voor een grote verscheidenheid aan bedrijven in diverse sectoren, zoals Consumer, Technology, Corporate Finance, Business Services en Retail. Denk daarbij aan grote (beursgenoteerde) corporates, zoals Heineken, Eneco, ING, McDonalds, Leaseplan of de scale-up Takeaway. YESS ondersteunt deze bedrijven bij het aantrekken van ondernemende, hoogopgeleide professionals, vaak op managementniveau.
De positie
Omdat YESS hard aan het groeien is, zijn wij op zoek naar een nieuwe Associate Executive Search. Als Associate denk je samen met de opdrachtgever en onze consultants mee over de competenties en eigenschappen waar de ideale kandidaat over moet beschikken. Je ontwikkelt de search-strategie, bent verantwoordelijk voor het in kaart brengen van de “kandidatenmarkt” en voor het vinden, benaderen en (telefonisch) interviewen van potentiële kandidaten.
Je krijgt inzicht in de arbeidsmarkt, de bedrijfscultuur van onze verschillende opdrachtgevers en je komt in contact met hoogopgeleide professionals. Daarnaast ontwikkel je concrete consultancyvaardigheden, zoals gespreks- en selectietechnieken, advisering en het managen van processen. Dit alles in een hecht team dat geregeld activiteiten met elkaar onderneemt, zoals borrels, de jaarlijkse YESS-dag, het kerstdiner, yogalessen en de dagelijkse plank-sessie.
Het profiel
YESS is op zoek naar enthousiaste, academisch opgeleide kandidaten met nul tot drie jaar werkervaring.
Kwalificaties:
Een universitaire masteropleiding, bijvoorbeeld in de richting van Human Resource Management, Arbeids- en Organisatiepsychologie, Strategic Management, Bedrijfskunde of een aanverwante studie  Projectmatig en zelfstandig, alsmede in teamverband kunnen werken  Mens- en resultaatgericht  Uitstekende beheersing van de Nederlandse en Engelse taal.
 Contact
Mocht je interesse in deze positie hebben, stuur dan je curriculum vitae vergezeld van een beknopte motivatie naar mandy.duijn@yess.nl, onder vermelding van “Associate Executive Search” in het onderwerp van het e-mailbericht


  • Historisch Nieuwsblad

Historisch Nieuwsblad zoekt een stagiair voor online/communicatie en Maarten! Doe ervaring op met blad- en webredactie

Historisch Nieuwsblad, het toonaangevende magazine over geschiedenis, heeft per direct ruimte voor een stagiair online/communicatie en Maarten!.

Als stagiair voor online en Maarten! houd je je enerzijds bezig met de webredactie en online communicatie van beide titels, die grotendeels door dezelfde redactie worden gemaakt. Naast het verzamelen van relevante content, richt je je op zaken als de optimalisatie van conversies, het schrijven en versturen van nieuwsbrieven en verbetering van de vindbaarheid van onze webpagina’s in Google. Ook beheer je de social mediakanalen van beide magazines.

Anderzijds draai je als redactiestagiair van Maarten! mee op de redactie van het opinieblad van Maarten van Rossem. Je doet research voor artikelen en werkt mee aan de productie van het tijdschrift.

Wat wij vragen:

  • Je bent een (bij voorkeur master-)student met niet alleen passie voor geschiedenis enmaatschappelijke/politieke ontwikkelingen, maar ook grote interesse in de wondere wereldvan het internet;
  • Je bent nieuwsgierig, wil veel leren en vindt het leuk om zelf strategieën uit te zetten en deresultaten bij te houden;
  • Je volgt een relevante studie aan de universiteit;
  • Je bent per direct beschikbaar, voor 4 maanden voor 4 dagen in de week;Wat wij bieden:
  • Een unieke stage die webredactie en bladredactie combineert met online communicatie;
  • Een stagevergoeding;
  • Een kans om relevante werkervaring op te doen en handig te worden met zaken als SEO enGoogle Analytics en mee te draaien op de redactie van een opinietijdschrift.
    Heb je interesse? Mail dan je cv en motivatie naar Anne Burgers: aburgers@historischnieuwsblad.nl.

  • Stagiair(e)s Fondsenwerving & Relatiebeheer

Onontdekte opera’s, klassieke balletvoorstellingen, vernuftige kostuums, de mooiste decors en de nieuwste technieken. Je vindt het allemaal en nog veel meer bij Nationale Opera & Ballet. Met ruim 600 collega’s -van dansers tot decorbouwers, van koorzangers tot choreografen, van technici tot grimeurs- werken wij dagelijks aan internationaal geroemde opera- en balletvoorstellingen. Wil jij als onze nieuwe stagiair(e) het team Fondsenwerving & Relatiebeheer komen versterken?

Bij Fondsenwerving & Relatiebeheer (F&R) werken tien medewerkers plus een aantal vrijwilligers en stagiaires. De afdeling richt zich op het werven van financiële steun van particulieren, bedrijven en fondsen, en op het genereren van inkomsten door middel van het organiseren van evenementen in ons theater. De afdeling is verder de verbinding tussen het theater en zijn belangrijkste relaties. Dit laatste komt samen in actief relatiebeheer en in een nauwkeurig genodigden- en placeringsbeleid.

De afdeling F&R zoekt continu naar stagiair(e)s die een praktijkstage wil volgen (geen onderzoeksstage!) voor een periode van minimaal vier maanden met weken van vier of vijf werkdagen. De stageperiodes vallen idealiter samen met de semesters van je studie (aanvang januari en september). De standplaats is het Waterlooplein te Amsterdam.

F&R biedt verschillende stages.

1. Particuliere fondsenwerving DNO en HNB

  • Organiseren van diverse (wervings)evenementen voor (potentiële) donateurs, bijvoorbeeld voor de geefkringen van Het Nationale Ballet en De Nationale Opera;
  • Ondersteuning tijdens premières en ontvangsten;
  • Ontvangst en begeleiding van belangrijke relaties in het theater;
  • Verzorgen en opmaken van correspondentie met relaties zoals uitnodigingen, nieuwsbrieven en dagelijkse vragen per e-mail en brief;
  • Algemene ondersteuning van de afdeling F&R.

2. Particuliere fondsenwerving Young Patrons Circle

  • Organiseren van diverse (wervings)evenementen voor (potentiële) donateurs van de Young Patrons Circle;
  • Relatiebeheer bestaande relaties en Young Patrons;
  • Correspondentie met Young Patrons en relaties zoals uitnodigingen, nieuwsbrieven en dagelijkse vragen per e-mail en brief;
  • Ondersteuning bij de opzet en uitwerking van het Young Patrons Circle Gala, van reguliere activiteiten en van voorstellen en overeenkomsten voor toekomstige sponsors en partners;
  • Ondersteuning tijdens premières en ontvangsten;
  • Algemene ondersteuning van de afdeling F&R.

3. Sponsoring en evenementen

  • Ondersteuning bij de organisatie van evenementen, zowel interne evenementen als commerciële (grootschalige) evenementen;
  • Ondersteuning bij de opzet en uitwerking van voorstellen en overeenkomsten voor sponsors en opdrachtgevers;
  • Opvolging en uitvoering van gemaakte afspraken met sponsoren en opdrachtgevers;
  • Relatiebeheer bestaande relaties;
  • Coördinatie tussen afdelingen rondom sponsoring en evenementen;
  • Algemene ondersteuning van de afdeling F&R.

4. Relatiebeheer en gastenplacering

  • Ondersteuning bij de organisatie van het uitnodigen en de placering van onze belangrijkste (internationale) gasten en donateurs voor onze opera- en balletpremières (20 per seizoen);
  • Ondersteuning bij onderhoud van gegevens van relaties in ons CRM-systeem (ticketing en personendatabase);
  • Relatiebeheer bestaande en nieuwe relaties en donateurs;
  • Coördinatie tussen collega’s en andere afdelingen rondom premières;
  • Algemene ondersteuning van de afdeling F&R.

Voor alle stages geldt dat de werkzaamheden nu en dan buiten kantoortijden, ’s avonds of in het weekend kunnen plaatsvinden.

Je profiel

  • Je bent resultaatgericht, zelfstandig en je volgt een studie op HBO- of WO-niveau in de geest van marketing, eventmanagement, communicatie, cultuurwetenschappen en/of business administration;
  • Je bent proactief, creatief, collegiaal, en hebt geen negen-tot-vijf-mentaliteit;
  • Je bent een goede relatiebouwer met overredingskracht en tact;
  • Je bent commercieel, stressbestendig, flexibel en leergierig;
  • Je hebt een affiniteit met theater en bent gastvrij;
  • Beheersing van Outlook, Excel, Word en PowerPoint is een vereiste;
  • Je zoekt een stage voor minimaal vier maanden tot maximaal tien maanden.

Wat bieden wij?

Een leerzame stage in een leuk team bij een unieke en dynamische culturele instelling die op wereldniveau speelt! Wij bieden een stagevergoeding van € 300 bruto per maand bij een voltijd stage (38 uur per week). Daarnaast is er een interessante plaatskaartenregeling. Verder krijg je de kans je te bekwamen in:

  • commerciële basiswerkzaamheden in een culturele organisatie;
  • het leggen van contacten met het bedrijfsleven, zakelijk corresponderen en klantencontact;
  • het werven van donateurs en sponsoren;
  • het beheer van contacten met nieuwe/bestaande relaties/donateurs;
  • het werken met een zeer geavanceerd CRM-systeem.

Solliciteren

Belangstellenden kunnen een brief met motivatie en curriculum vitae e-mailen naar de afdeling Personeel & Organisatie: sollicitaties@operaballet.nl.

Meer informatie over de stageplekken bij de afdeling F&R is verkrijgbaar bij Tanja de Nijs via 020 551 8981.


  • ASVA – verschillende functies

Beste verenigingen,

Momenteel hebben wij veel openstaande vacatures en is er dus de mogelijkheid om aan te slag te gaan voor ASVA. Werken bij ASVA betekent dat je veel ervaring opdoet en tegelijkertijd bijdraagt aan een goede zaak: het behartigen van de belangen van duizenden Amsterdamse studenten.

ASVA biedt je niet alleen een leuke betaalde baan met veel vrijheid, maar ook werkervaring die bij je opleiding past en een leuke werksfeer met medestudenten. Zo kun je bijvoorbeeld medewerker worden en actief helpen op het gebied van evenementen en projecten, of juist als commissielid meehelpen aan het verbeteren van het onderwijs.

Ben jij nieuwsgierig naar ASVA en wil jij je voor ons komen inzetten? Vind je juist dat ASVA wat verkeerd doet? Maak jij graag het leven van de Amsterdamse student een stukje beter? Wij staan open voor nieuwe ideeën en initiatieven binnen onze organisatie en wij zoeken voortdurend actieve studenten die ons team willen komen versterken. Dit kan bijvoorbeeld ook door het helpen bij een evenement, het schrijven van een blog of het maken van filmpjes. Interesse en ideeën? Twijfel dan niet en stuur een mailtje naar Ruben@asva.nl.

We weten dat jullie het als bestuur erg druk hebben met jullie bestuursjaar, maar misschien hebben jullie leden die graag willen werken voor ASVA.

Dus de vraag of jullie deze vacatures wellicht kunnen delen met jullie leden. Mocht je naast je bestuursjaar nog voldoende tijd hebben om voor ASVA te komen, ben je natuurlijk van harte welkom om te solliciteren.

VACATURES
Coördinator ASVA Academy

Webdesigner

Medewerker onderzoeksbureau

Onderzoekscommissie

Vrijwilliger Rechtsbureau

Onderwijscommissie


  • College Club Stagiair(e) Researcher

Kijk jij liever naar Nieuwsuur dan naar RTL Boulevard? Ben je ondernemend, hou je van inhoud en voel je je aangetrokken tot de start-up wereld? Dan is deze stage jou op het lijf geschreven. Wij zijn namelijk op zoek naar een:

Stagiair(e) Researcher

Wie zijn we?

College-Club organiseert avondcolleges voor young professionals, met onderwerpen als ‘Google: trends en privacy’, ‘WEconomy’, ‘Shell: energy transition scenarios’ en ‘Kijken in het brein’. De colleges worden gegeven door de beste sprekers in hun veld en vinden plaats in o.a. EYE, het Compagnietheater, Van Gogh Museum en Het Concertgebouw. Ontdek de ontwikkelingen in de wereld van business en daarbuiten, leer meer over de laatste trends en vergoot je netwerk van young professionals. En uiteraard, drinks afterwards!

Wat ga je doen?

Vanuit ons unieke kantoor in hartje Amsterdam ben jij verantwoordelijk voor het bedenken en uitvoeren van nieuwe programmaconcepten. Hierbij hoort het scouten van de beste sprekers en geschikte locaties, waar je ook de contactpersoon voor bent. Je zorgt dat de colleges succesvol verlopen, enthousiasmeert de doelgroep met behulp van social media, en ontwikkelt de online marketingstrategie verder om de naamsbekendheid van College-Club nog meer te vergroten. Kortom: een stage waar je jouw ondernemerschap, creativiteit en drive volledig in kwijt kunt en een flinke dosis verantwoordelijkheid krijgt.

Wat hebben wij jou te bieden?

– Ervaring opdoen bij een groeiende start-up met één-op-één begeleiding van de oprichter;
– Een stage waarin je alle ruimte krijgt om jouw kennis en skills in praktijk te brengen. Afhankelijk van jouw leerbehoefte kun je je met zeer afwisselende taken bezig houden. Hierdoor ga je straks de arbeidsmarkt op met een schat aan ervaring;
– Gratis bijwonen van alle colleges;
– College-Club heeft een groot netwerk in het bedrijfsleven, de academische wereld en de start-up wereld. Hier maak jij straks onderdeel van uit;
– Uiteraard krijg je een stagevergoeding (200 EUR bruto per maand op full-time basis).

Wie zoeken we?

– Jij volgt een HBO of WO studie, bijvoorbeeld: algemene cultuurwetenschappen, Europese studies, filosofie, geschiedenis, internationale betrekkingen, journalistiek of politicologie;
– Je ben minimaal 3 tot 6 maanden beschikbaar, het liefst fulltime;
– Je bent ondernemend, creatief en goed op de hoogte van de actualiteit.

Geïnteresseerd?

Is dit profiel op je lijf geschreven? Reageer dan meteen door je CV en motivatie te sturen
naar recruitment@college-club.nl en wie weet maak jij binnenkort deel uit van ons enthousiaste team!


  • Publieksmedewerker Museum Het Grachtenhuis en Koninklijk Paleis Amsterdam.

    Wil jij werkervaring opdoen of verbreden binnen de culturele sector?

    Hôtes Culture is voor Museum Het Grachtenhuis en het Koninklijk Paleis Amsterdam op zoek naar Publieksmedewerkers. Heb jij relevante ervaring in of affiniteit met musea, geschiedenis, kunst, muziek, theater? Dan ben jij wellicht de nieuwste aanwinst voor ons team!

    Wat staat je te wachten?
    Als Publieksmedewerker verzorg je een warme ontvangst van bezoekers en je begeleidt of informeert hen over aspecten rondom het museale gedeelte. Daarnaast word je ingezet voor de verkoop van toegangsbewijzen of in de museumwinkel.

    Wat verwachten we van jou?

    • Je hebt affiniteit met de ontvangst van bezoekers uit alle hoeken van de wereld.
    • Je bent communicatief vaardig en klantvriendelijk.
    • Je bent representatief.
    • Je werkt minimaal 2 dagen per week.Herken jij je in de bovenstaande profiel? Stuur dan jouw motivatiebrief en CV, met als onderwerp ‘Vacature Publieksmedewerker’ naar sophie@hotesculture.nl

JOBLIFT